Schooltijden

31 augustus 2018

Af en toe wordt ons de vraag gesteld of het mogelijk is een continurooster in te voeren.
In het team en met de medezeggenschapsraad is dit onderwerp van gesprek geweest.
Binnen de discussie over het al dan niet invoeren van een continurooster, zijn vele (pedagogische) argumenten voor en tegen aan te dragen.  Wij zullen deze argumenten hier niet benoemen.
Voor de organisatie geldt een aantal praktische punten, waardoor wij het niet mogelijk achten een continurooster in te voeren. Dit zijn de volgende:

1.       Beide gebouwen van De Vos zijn niet ontworpen om grote groepen kinderen op een goede wijze hun lunch te laten eten. Momenteel lukt dit redelijk, echter indien alle kinderen zouden overblijven, is overblijven in de huidige ruimten niet mogelijk.
Dit houdt in dat in de groepslokalen zou moeten worden gegeten.
Indien dit onder toezicht van externen zou gebeuren, zouden de kosten voor het overblijven in zijn totaliteit toenemen, immers alle kinderen blijven over.

2.       Er zijn scholen die het besluit hebben genomen, de leerkrachten met de kinderen in de groepen te laten eten. Vervolgens spelen de kinderen onder toezicht van externen, in ploegen, buiten. De werkdruk van leerkrachten neemt hierdoor onaanvaardbaar toe.

3.       Bij de invoering van een continurooster zal de school zelf de organisatie (de kosten) voor haar rekening dienen te nemen. Van ouders kan een vrijwillige bijdrage worden gevraagd. De verwachting is dat de opbrengst van deze vrijwillige bijdrage niet kostendekkend is, waardoor de school de bekostiging voor haar rekening zou moeten nemen. De school wordt hiervoor niet gefaciliteerd.