Zindelijkheid op basisscholen in Voorschoten

17 mei 2019

Wij hebben het beleid ten aanzien van kinderen die (nog) niet zindelijk zijn, gewijzigd. Binnen Voorschoten gelden hiervoor dezelfde afspraken en procedures.

Hieronder vindt u de tekst aan zoals op de website en in de schoolgids geplaatst.

Zindelijkheid op basisschool de VOS

Wij gaan ervan uit dat kinderen die naar de basisschool gaan zindelijk zijn. Dit houdt in dat ieder kind geheel zelfstandig naar de wc kan gaan. Een leerkracht kan immers de groep niet alleen laten om een leerling te helpen bij de wc.

-          Als er een  medische indicatie is, worden de mogelijkheden besproken op de school. Een brief van de arts is een vereiste.
-          Zonder medische indicatie  komt een leerling niet met een luier of trainer naar school.
-          Kinderen met een medische indicatie mogen hele dagen naar school komen als  er afspraken gemaakt zijn over de verschoning. Ouders / verzorgers ( of een vervanger) moeten binnen 20 minuten op school zijn om de leerling te verschonen. Ouders /verzorgers moeten hiervoor de gehele schooldag telefonisch bereikbaar zijn.

Het kan voorkomen dat een leerling incidenteel een ongelukje heeft, zeker bij start in een kleutergroep waarbij alles nieuw is en er veel indrukken verwerkt moeten worden.
Leerkrachten herinneren startende kleuters  aan toiletbezoek, bijvoorbeeld na het drinken.
Indien uw kind echter meerdere keren op een dag een ongelukje heeft, zullen wij u uitnodigen voor een gesprek om hierover afspraken te maken. Als er gepoept wordt in de broek, wordt u gebeld om uw kind te verschonen.

Afspraken kunnen zijn:
-          Halve dagen naar school indien we zien dat de “ongelukjes” vooral in de middag plaatsvinden.
-          Ouders/ verzorgers zijn beschikbaar om het kind binnen 20 minuten te komen verschonen of hiervoor een vervanger te regelen. Ouders/ verzorgers moeten gedurende de gehele schooldag telefonisch bereikbaar zijn voor de school.
-          Tijdelijk de schoolgang ontzeggen totdat de leerling zindelijk is.
-          Er wordt van ouders maximale inspanning gevraagd om de zindelijkheid te trainen.

Mocht zindelijkheid voor uw kind nog niet vanzelfsprekend zijn, neem dan contact op met het CJG , dit is te bereiken op het algemene telefoonnummer 088 6549380.