De Vreedzame School

28 september 2018

Zoals u weet gebruiken wij op school de methode “De Vreedzame School’. 'De Vreedzame School' wil een bijdrage leveren aan een positief, sociaal klimaat en de vorming van actieve en betrokken burgers. Ouders en leerkrachten hebben de taak om de kinderen voor te bereiden op een maatschappij die gecompliceerd is, waarin niet alleen lezen en rekenen belangrijk zijn voor succes, maar ook sociale vaardigheden.

Met de vreedzame school methode kunnen we kinderen daar op school, een minimaatschappij, voorbereiden en bieden we de gelegenheid om de nodige sociale vaardigheden te oefenen. Kinderen leren om op een positieve manier met elkaar om te gaan. Ze leren democratische beslissingen te nemen en een actieve bijdrage te leveren aan de sfeer en de gang van zaken in de groep.
Zie ook op www.devreedzameschool.nl

Onderdeel van de methode is het opleiden en aanstellen van mediatoren. Mediatoren zijn leerlingen uit de groepen 7 en 8 die tijdens pauzes andere leerlingen helpen als er een conflict is. Zij lopen altijd in tweetallen rond en hebben een gekleurd hesje aan.

Om mediator te kunnen worden zullen kinderen moeten solliciteren. Kinderen van groep 7 en 8 schreven ook dit jaar weer indrukwekkende sollicitatiebrieven voor de functie van mediator. De nieuwe mediatoren krijgen een training van juf Ellen en juf Mariëlle. Deze training start komende week.