Luizencontrole

13 oktober 2017

Maandag na de herfstvakantie worden de kinderen gecontroleerd op luizen. Het is handig als u  uw eigen kind controleert, voordat ze naar school komen.

Waarom?

Naast de controle op school moet je zelf thuis controleren om 2 redenen:

1. We vinden bij de controle op school natuurlijk liever geen luizen. Als iedereen thuis alvast controleert is de controle snel klaar. Prettig voor de luizenouders, jezelf en vooral voor je kind.

2. Op school wordt er alleen gecontroleerd en niet gekamd. De kans dat er iets over het hoofd gezien wordt, is aanwezig.

Hoe?

- Kam het haar goed uit met een gewone kam of borstel. Kam scheidingen in het haar en verdeel het haar in strengen.

- Gebruik een luizenkam/netenkam. Begin dicht bij het hoofd en kam in één keer door tot aan het einde van de streng.

- Kam boven wit papier of de wasbak. Luizen vallen (indien aanwezig) dan op het papier of in de wasbak. Luizen zijn grijsblauw of roodbruin gekleurde spikkels en neten zijn grijswit. Inspecteer het haar achter de oren en in de nek extra goed.

Wilt u ervoor zorgen dat de kinderen geen vlechten en/of gel in hebben? Laat meisjes met lang haar een losse staart dragen, zodat eventuele besmetting voor de controle al voorkomen kan worden!