Uitslag oudertevredenheidsonderzoek mei 2017.

1 september 2017

In mei namen wij een oudertevredenheidsonderzoek af. 44% van alle benaderde ouders heeft deze peiling ingevuld. Dit onderzoek richtte zich op de volgende thema’s:

*              Onderwijsleerproces,

*              Planmatige ondersteuning,

*              Schoolcultuur,

*              Samenwerking met Ouders,

*              Organisatiemanagement,

*              Imago

Per thema werden vragen gesteld over verschillende onderwerpen, zoals: het leef- en leerklimaat in de groep en op school, de leerling ondersteuning, de schoolcultuur en de informatievoorziening, deskundigheid van personeel, de huisvesting en de resultaten van het onderwijs.


Resultaten van het oudertevredenheidsonderzoek.
In totaal scoort de school op:
- 9 onderwerpen boven het landelijk gemiddelde. Dit is 69%
- 3 onderwerpen gelijk aan het landelijk gemiddelde. Dit is 23%
- 1 onderwerp onder het landelijk gemiddelde. Dit is 8%. Het betreft hier het onderwerp ‘Informeren’. (Hoewel dit onder het landelijk gemiddelde ligt (0,1), scoort de school op dit onderwerp toch voldoende)

Hieronder worden de onderwerpen aangegeven waar men het meest/minst tevreden over is. Het cijfer geeft de score aan. De scores worden als volgt ingedeeld:

19scores-1.jpg 

 Meest tevreden over:

19meest.jpg

Hieronder worden de onderwerpen aangegeven waar men het minst tevreden over is.

Minst tevreden over:

19minst.jpg

Conclusie:
De onderwerpen waarbij ouders aangeven het minst tevreden over zijn, vallen nog binnen de kwalificatie ‘voldoende’.  Een aantal onderwerpen zal, ter verbetering, worden opgepakt. Dit betreft onderwerpen die hierboven zijn aangegeven en onderwerpen die ouders hebben gemeld bij ‘overige opmerkingen’.

Ouders zijn tevreden over de manier waarop buiten de klas toezicht op de kinderen wordt gehouden.
In het team zal het houden van toezicht op leerlingen buiten de groep als aandachtspunt worden besproken.

Ouders zijn tevreden over hoe de leerkracht hen informeert over de vorderingen van hun kinderen.
Het betreft hier voornamelijk de rapportage. Een aantal ouders vindt de periode vanaf de verwachtingsgesprekken tot aan het eerste rapport te lang. Om hieraan tegemoet te komen, neemt de leerkracht in de maanden oktober/november contact met u op indien  de vorderingen en het gedrag van uw kind, niet zijn zoals verwacht en besproken tijdens de overdracht en het verwachtingsgesprek.  De leerkracht zal u dan uitnodigen voor een signaleringsgesprek. Als er al gesprekken zijn geweest over zorg of de zorg is al bekend bij ouders en leerkracht, wordt dit op andere momenten besproken. Alle ouders worden per mail op de hoogte gehouden.

U bent uiteraard altijd van harte uitgenodigd contact op te nemen met de leerkracht bij zorgen of vragen over de ontwikkeling van uw kind.

Op school leren kinderen goed om te gaan met de sociale media.
Op school hanteren wij de methode De Vreedzame School (zie: http://www.obsdevos.nl/_asset/_public/Documenten/schoolgids-2017-2018-definitief-1.pdf)

In de lessen wordt aandacht besteed aan (cyber)pesten. Kinderen leren over verschillen in communiceren via sociale media en face to face. Dit schooljaar wordt een projectweek voor de bovenbouw georganiseerd over Mediawijsheid.

Continurooster.
Een aantal ouders geeft aan voorstander te zijn van het invoeren van een continurooster. Alvorens hiertoe over te gaan zal de Medezeggenschapsraad een behoeftepeiling onder de ouders moeten houden. Deze peiling heeft een aantal jaren geleden plaatsgevonden. De uitslag toentertijd was vrijwel fifty-fifty m.b.t. het al dan niet invoeren van een continurooster.

Het invoeren van een continurooster  houdt voor de school in dat extra uitgaven voor het toezicht bij het overblijven zullen moeten worden gemaakt. Immers, door het continurooster worden kinderen verplicht op school te lunchen. De inzet van leerkrachten voor toezicht tijdens het overblijven is niet wenselijk. Voor deze kosten ontvangt de school geen vergoeding vanuit het rijk.

Met een eventuele invoering van het continurooster, zal de middagpauze naar een half uur gaan (15 minuten eten, 15 minuten buitenspelen) Dit houdt in dat de leerlingen van de bovenbouw een kwartier eerder uitgaan dan nu het geval is. De consequenties voor de leerlingen van de onderbouw zijn divers. Voor deze leerlingen kunnen dezelfde schooltijden als voor de leerlingen van de bovenbouw worden gehanteerd, waardoor het bijvoorbeeld mogelijk is deze leerlingen meerdere (mid)dagen vrij te roosteren.

Hygiëne
In de oudertevredenheidspeiling zijn door ouders van de Multatulilaan opmerkingen geplaatst over handen wassen na toiletbezoek.

De 3 kleutergroepen maken gezamenlijk gebruik van de kleutertoiletgroep. Er zijn 4 toiletjes beschikbaar. Uit iedere groep mogen maximaal 2 kleuters ( met plasketting) tegelijkertijd naar het toilet, waardoor kinderen soms al even moeten wachten. We hebben ervaren dat, wanneer alle kinderen in de toiletgroep ook nog hun handen wassen, het heel lang duurt voor een plasketting weer terug is in het lokaal. Van kleuters wordt dan wel heel veel gevraagd qua blaastraining! Ook merkten we dat het vooral heel gezellig was  om met de kraan te spelen, de natte vloeren zorgden dan voor onveiligheid. Voor de kleuters geldt dus de afspraak dat na toiletbezoek de handen in de klas gewassen worden. Hier zijn altijd handdoekjes en zeep beschikbaar! Het is voor leerkrachten altijd mogelijk, indien de situatie daarom vraagt, om de kraan te gebruiken.

Omdat er vorig jaar sprake was van baldadigheid in de toiletgroep  van de middenbouw, is er voor gekozen om de leerlingen vanuit die groepen een toiletrol mee te geven  bij toiletbezoek om zo te voorkomen dat de wc-rol-houders nog langer werden vol geplast.

Dit bleek prima te werken en leidde tot minder verstoppingen. Toch hebben we ervoor gekozen om, na de vakantie, het toiletpapier weer in de toiletgroepen te hangen. Ook in de middenbouw geldt de afspraak dat de handen in het lokaal worden gewassen. De zeepdispensers die in de toiletgroep hangen, worden om die reden al jaren niet mee gevuld.

 

Terug