Verwachtingsgesprekken

31 augustus 2018

Vandaag wordt u door de leerkracht(en) van uw kind(eren) uitgenodigd voor een verwachtingsgesprek. Dit doen we om de verwachtingen van de ouders en de school t.a.v. de ontwikkeling van hun kind(eren) duidelijk te maken en deze op één lijn te krijgen. De verwachtingsgesprekken vinden plaats van 3 september t/m 28 september.

Het doel van deze verwachtingsgesprekken is meervoudig:

Doelen:

• Pedagogisch doel:
    Het realiseren van enige afstemming in opvoedend denken en handelen c.q. in de benadering van kinderen, thuis en op school.
  • Organisatorisch doel:
    Het optimaliseren van de gang van zaken op school. Mede door de inbreng van ouders, kunnen zaken m.b.t. het onderwijs worden ingericht.
  • Democratisch doel:
    Het informeel en formeel meedenken van ouders met de school en het afleggen van verantwoording door de school over haar werk aan de ouders.

Tijdens de verwachtingsgesprekken komen de volgende onderwerpen aan de orde:
- kennismaking
- het ouder- kindformulier
- overdrachtsgegevens vanuit voorgaande groep
- sociaal emotionele ontwikkeling
- resultaten rekenen, spelling, begrijpend lezen, technisch lezen
- indeling minimum-, basis- of plusgroep (bij rekenen, lezen en spelling)
- de interesse in overige vakken - afspraken vanuit school m.b.t. zorg (zowel min als plus)
- afspraken met ouders over extra hulp thuis - voorlopig advies voortgezet onderwijs (groep 8)

Voorafgaand aan de verwachtingsgesprekken ontvangen de ouders een vragenlijst. Het is de bedoeling dat ze deze lijst samen met hun kind invullen. Er wordt onder andere gevraagd naar de verwachtingen t.a.v. de prestaties.

Kinderen uit de groepen 6, 7 en 8 zijn bij de gesprekken aanwezig. Indien zaken worden besproken die niet voor kinderen bestemd zijn, zitten de kinderen uiteraard niet bij (dat deel van) het gesprek. Van het gesprek wordt een verslag gemaakt. Dit wordt ondertekend door de leerkracht en de ouder(s). Een exemplaar van dit verslag gaat mee naar huis.